Tytuł oryginalny: Behind the haystacks / Piso apo tis thimonies
Gatunek: Dramat
Reżyseria: Asimina Proedrou
Kraj produkcji/koprodukcji: Grecja, Niemcy, Macedonia Północna
Rok: 2022
Czas: 118 min
Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF w Salonikach: Najlepszy Debiut, Nagroda FIPRESCI, Nagroda Stowarzyszenia Greckiej Krytyki Filmowej, Wyróżnienie Specjalne, Nagroda za lokację
2023 MFF w Goa 2023: Najlepszy Debiut
2023 Nagrody Greckiej Akademii Filmowej: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Najlepszy Debiut, Najlepsza Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsze Zdjęcia, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk
2023 Grecki kandydat do Oscara
Rok 2015. Europa mierzy się z kryzysem uchodźczym. Fala imigrantów z Afryki dociera także na granicę Macedonii Północnej i Grecji zaburzając codzienność pogranicznych wsi i miasteczek. Część mieszkańców decyduje się pospieszyć z pomocą wycieńczonym drogą uchodźcom. Inni, w chcących nielegalnie przedostać się do Europy zdeterminowanych ludziach, dostrzegają szansę na szybki zarobek. Uwikłany w spiralę długów Stergios ulegając namowie szwagra-przemytnika ma nadzieję wyjść na prostą. Nie wie, że spirala kłamstw i zdarzeń, którą nieświadomie uruchomił, odciśnie nieodwracalne piętno na nim i jego rodzinie. Odważny (także formalnie) hipnotyzujący obraz Asiminy Proedrou okrzyknięty został jednym najciekawszych debiutów ostatnich lat i czołowym reprezentantem współczesnego greckiego neorealizmu. To ujęta w formie antycznej tragedii filmowa metafora państwa od lat trawionego kryzysami gospodarczymi, moralnymi i politycznymi.
Autor opisu: Rafał Pawłowski
Reżyser:
Asimina Proedrou – przez 15 lat pracowała w dziale finansowym międzynarodowej korporacji równolegle studiując reżyserię filmową i pisząc scenariusze. Już swoim głośnym, nagradzanym szkolnym krótkim metrażem „Red Hulk” (2013) pokazała, że interesuje ją ostre kino społeczne opowiadane w autorski, eksperymentalny sposób. Jest absolwentką Sarajevo Talents 2015 i Berlinale Talents 2015. Scenariusz swojego debiutu rozwijała w ramach programów Berlinale Script Station 2016, First Film First 2017–2018 i EAVE 2018.
WARSZAWA
Artur Zaborski
artur.zaborski@yahoo.com
Fundacja Open Hearts