Tytuł oryginalny: Mishehu Yohav Mishehu
Gatunek: Dramat
Reżyseria: Hadas ben Aroya
Kraj produkcji/koprodukcji: Izrael
Rok: 2021
Czas: 89 min
Nagrody i wyróżnienia:
2021 Jerusalem Film Festival: Najlepsza aktorka, Najlepszy izraelski film pełnometrażowy
Opis filmu:
Typowa, chaotyczna domówka gdzieś w Tel Awiwie. Danny wyznaje przyjaciółkom, że jest w ciąży z Maksem, co kończy się dla niej wysłuchaniem monologu o aborcyjnym doświadczeniu koleżanki, który spędziłby sen z powiek niejednemu konserwatyście. Dziewczyna, choć sama planuje terminację ciąży, próbuje powiedzieć o niej Maksowi, ale ten jest teraz myślami (i ciałem) gdzie indziej - przy Avishag, wprowadzającej go w świat swoich seksualnych fantazji i fetyszy.
Trzy luźno ze sobą połączone rozdziały filmu pokazują młode pokolenia Izraelczyków, którzy na poziomie deklaracji gotowi są na niemal wszystko. Niczym nieskrępowana wolność wyboru sprawia jednak, że nie są w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, a ich faktyczne skutki są pewnego rodzaju niespodzianką, skłaniającą do egzystencjalnych refleksji. Reżyserka w doskonały sposób potrafi uchwycić fałszywą pewność siebie i wiarę w słuszność dokonywanych wyborów, ale mimo polaryzujących tematów, takich jak seks czy aborcja, nie wpada w pułapkę populistycznych klisz. Sceny seksualnych zbliżeń, choć erotyczne, uwodzą naturalnością i nieporadnością bohaterów, a wszystko to niemal bez cięć, co tylko podkreśla kunszt aktorski, szczególnie rewelacyjnej Elishevy Weil w roli Avishagi. „Wszystkie oczy precz” działa jak lustro, w którym reżyserka każe przeglądać się widzom i ich własnym pragnieniom.
Autor opisu: Piotr Grabarczyk
* * *
Hadas ben Aroya - jedna z najbardziej obiecujących twarzy młodego, izraelskiego kina, gdzie realizuje się zarówno jako aktorka, jak i reżyserka. W swoich filmach przygląda się pokoleniu Y, które mimo coraz bardziej ekstremalnych poszukiwań i dążeń do całkowitej wolności, wciąż łaknie intymności i bliskości. Jej film „Ludzie, którzy nie są mną” zdobył wyróżnienia m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Bilbao i Festiwalu Filmowym Mar del Plata.
Projekt sfinansowany przez