Tytuł oryginalny: Nezouh
Gatunek: Dramat
Reżyseria: Soudade Kaadan
Kraj produkcji/koprodukcji: Syria, Wielka Brytania, Francja
Rok: 2022
Czas: 100 min
Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF w Wenecji: Nagroda Publiczności Armani Beauty, Nagroda Luigiego De Laurentiisa za najlepszy debiut, Nagroda Lanterna Magica
2022 BIFA: Nominacje – Najlepsze efekty, Najlepszy pierwszoplanowy występ aktorski Hala Zein
Opis filmu:
Osadzona w Damaszku alegoryczna przypowieść o emancypacji kobiet, która dokonuje się pomimo wojennej zawieruchy. 14-letnia Zeina i jej rodzice to jedni z ostatnich mieszkańców miasta, które konflikt zbrojny niemal zrównał z ziemią. Pewnego dnia pocisk wyrywa olbrzymią dziurę w dachu budynku, w którym mieszkają bohaterowie, a ścianę fasadową zamienia w kupę gruzu. Do tej pory zamknięci w swojej twierdzy, rządzonej twardą ręką przez ojca, od teraz muszą próbować żyć „wystawieni na widok”. Zeina z pomocą młodego chłopaka z sąsiedztwa zaczyna potajemnie wymykać się przez otwór w dachu, przeżywając tym samym pierwsze w życiu powiewy wolności. Rodzina staje przed dylematem: dołączyć do fali uchodźców albo pozostać na swoim i bronić resztek dobytku. Czasu na decyzję jest niewiele, bo z każdą godziną wroga armia znajduje się bliżej stolicy. Okrzyknięty rewelacją zeszłorocznego festiwalu w Wenecji „Exodus”, mimo bardzo aktualnego kontekstu trwającej już ponad dekadę wojny domowej w Syrii, filmem wojennym nie jest. Bliżej mu już do kina postapokaliptycznego. Zeina z matką, wędrując przez ruiny praktycznie wyludnionego miasta, przypominają bohaterów „Last of Us” i tak jak oni kobiety próbują znaleźć jakiś sens w „świecie po końcu świata”. Wątek emancypacyjny, popularny w najnowszym bliskowschodnim kinie, został u Kadaan pogłębiony o motyw kryzysu męskości. W rzeczywistości, w której trzeba będzie budować wszystko od nowa, Zeina i jej matka nie zamierzają wracać do ustalonych, patriarchalnych reguł i podporządkowywać się męskiej kontroli.
Autor opisu: Jacek Dziduszko
* * *
Soudade Kaadan - syryjska reżyserka, urodzona we Francji. Studiowała krytykę teatralną w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Syrii oraz filmoznawstwo na Uniwersytecie Saint Joseph (IESAV) w Libanie. Debiut pełnometrażowy Kaadan, „Yom Adaatou Zouli”, otrzymał nagrodę Lion of the Future za najlepszą fabułę na festiwalu filmowym w Wenecji w 2018 roku. Rok później jej krótkometrażowa „Aziza” dostała Wielką Nagrodę Jury w swojej kategorii na festiwalu Sundance oraz kilka innych wyróżnień na imprezach m.in. w Chicago i Motovun.
Projekt sfinansowany przez