Tytuł oryginalny: Al-Sadd
Gatunek: Dramat polityczny
Reżyseria: Ali Cherri
Kraj produkcji/koprodukcji: Serbia, Niemcy, Sudan, Francja, Grecja, Katar, Niderlandy, Liban
Rok: 2022
Czas: 80 min
Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF w Kairze: Najlepszy aktor
2022 MFF w Salonikach: Najlepsza reżyseria
2022 Tokyo FILMeX: Wyróżnienie
2022 MFF w Cannes: Nominacja – Złota Kamera
Opis filmu:
Pracujący w tradycyjnej, usytuowanej w pobliżu Nilu sudańskiej wytwórni cegieł Maher (bardzo subtelny, ale niebywale przekonujący występ debiutanta Mahera El Khaira) codziennie w pocie czoła przygotowuje materiał do budowy miejscowej tamy, jednej z najważniejszych budowli w okolicy. To tu tętni życie lokalnej społeczności, która zbiera się by załatwiać interesy, spotkać znajomych i wspólnie poutyskiwać na okrutny los. Tutaj też gdzieniegdzie, na początku nieśmiało i szeptem, potem coraz śmielej, słychać pierwsze oznaki niezadowolenia z obecnego rządu, którego krótkowzroczna i nieudolna polityka prowadzi do tragicznej sytuacji gospodarczej w kraju. Historię jednostki reżyser Ali Cherri umieszcza w bardziej rozległej perspektywie, splatając jej działania (w ujęciu dosłownym i metaforycznym) z losami całego kraju i rodzącą się rewolucją. Na tym skomplikowanym i krwawym geopolitycznym tle Maher ukazany jest jako „jeden z wielu”, który toczy równolegle swoją własną walkę. Codziennie wieczorem, metodycznie i z ogromnym przejęciem, buduje bowiem tajemniczą konstrukcję z błota i resztek materiałów, stanowiącą symbol tego, co aktualnie dzieje się w jego ojczyźnie. Bój o wolność narodu przybiera więc konkretną formę, a rosnąc w siłę, nieustannie umacnia walczących.
Autor opisu: Magdalena Maksimiuk
* * *
Ali Cherri – urodzony w Bejrucie reżyser i artysta wizualny mieszkający w Paryżu. W ubiegłym roku uczestniczył w programie rezydencji artystycznej w National Gallery w Londynie. „Tama” jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym, a krótkie metraże jego autorstwa zdobywały nagrody na festiwalach na całym świecie.
Projekt sfinansowany przez